Ela și Aventurile din Orașul Portofel: O nouă abordare în educația financiară pentru copii

Mihaela Bîciu

În 1997 Mihaela își începea cariera ca analist financiar. În 2022, după peste două decenii și jumătate de experiență în piața financiară, răstimp în care a condus un business de succes, a devenit membru al consiliului de administrație al Bursei de Valori București și a devenit cel mai longeviv director general al unei societăți de brokeraj din România, Mihaela a hotărât că e vremea unei schimbări.

Educația a fost la Investimental una dintre priorități încă din prima zi. Da, cam toată lumea din industria asta se laudă cu educație, are secțiuni de educație pe site, dar puțini brokeri, români sau străini pun pasiune, timp și bani în spatele programelor de educație.

Introducere (sau răbufnire)

“Ela și aventurile din Orașul Portofel” reprezintă a doua fază a programului InvestiMentor, programul de educație Investimental, dedicat – de data asta – educației financiare a copiilor. Și acum câteva cuvinte despre educație și cum vede autoarea acestor rânduri educația în industria de brokeraj.

Educația a fost la Investimental una dintre priorități încă din prima zi. Da, cam toată lumea din industria asta se laudă cu educație, are secțiuni de educație pe site, dar puțini brokeri, români sau străini pun pasiune, timp și bani în spatele programelor de educație. De ce? E simplu: pentru că, pe de o parte, programele educaționale costă și costă mult, iar pe de alta, mulți dintre cei care încă nu au început să tranzacționeze sau sunt la început de drum nu au timp să studieze. Un alt motiv, unul mai cinic, e că, atunci când educi, creezi piață pentru toți jucătorii din industrie. Sigur, la prima vedere asta e ceva ce orice broker și-ar dori, nu? Nu chiar pentru că, „mai care e ROI-ul?!” „Cum atingem KPI-ii?!” „Băgam bani pentru toată lumea?!”.  Sigur, există excepții, dar sunt rare.

De ce ne-am asumat la Investimental chiar să dezvoltăm un program de educație pe bune și să îl facem accesibil oricui, indiferent cu cine tranzacționează? Pentru că vrem să credem că, atunci când în Romania vom avea din ce în ce mai mulți oameni la bursă, vom avea cu toții de câștigat, iar dacă noii traderi aleg un alt broker, asta e o lecție pentru noi că trebuie să fim mai buni. În orice caz, educația e critică pentru oricine își dorește să investească la bursă, cum vă povestea și Gabi într-un articol de blog recent.

După succesul programului InvestiMentor, încă din faza de planificare, următorul pas era educația financiară pentru tineri. Am început cu cei mai mici și astfel s-a născut Orașul Portofel și aventurile Elei și ale prietenilor ei. În ciuda efortului depus de noi și de partenerii noștri de la Escu.me, de a crea acest mini-univers, singura componentă comercială a proiectului este aceea de a dovedi că nu ne e frică să investim timp și bani în speranța creării unui viitor mai bun pentru piața de brokeraj din România. Naiv, poate, dar valorile pe care le avem trecute pe prima pagină a site-ului nostru nu sunt bullshit marketing.

Proiectul: un sumar

“Ela și Aventurile din Orașul Portofel” este o poveste, sperăm noi, captivantă, concepută pentru a stimula interesul copiilor pentru lectură, în timp ce le oferă o bază solidă în educația financiară. Personajul principal, Ela, este o fetiță curajoasă și ingenioasă, care explorează misterele Orașului Portofel, descoperind pe parcurs lecții valoroase despre bani, economisire și investiții. Ei i se alătură o serie de personaje interesante, blănoase sau nu, prieteni și aliați într-o competiție în care fiecare luptă pentru ceva drag.

Fiecare dintre cele 10 capitole ale poveștii e dublat de câte două probe, care aprofundează conceptele de economisire, planificare, cumpătare, investiții și alte elemente menite a crea o bază solidă pe care în anii următori să se poată clădi o educație financiară pe care nu mulți tineri o posedă în ziua de azi și care devine din ce în ce mai critică. În plus, există una sau două întrebări de verificare la fiecare Aventură (capitol al poveștii) și la fiecare probă, opționale, evident. Glosarul existent pe site-ul Orașul Portofel, pe care îl vom popula constant, vine să întregească suita de resurse menite a vă ajuta pe voi, părinții, în a începe sau continua educația financiară a celor mici.

Partea vizuală a fost creată cu ajutorul AI-ului și ne-am străduit să readucem la viață ilustrațiile din cărțile de povești cu care am crescut, dar cu un twist modern. Ispirescu meets AI, cum ne mai plăcea să glumim în timp ce lucram cu AI-ul încercând să-l (sau să “o”?) convingem să creeze vizualuri cât mai apropiate de viziunea noastră. De cele mai multe ori ne-a ascultat. Există însă și illustrații și animații unde există loc de mai bine.

“Nimeni nu mai citește în ziua de azi”

Suntem dureros de conștienți (vorba englezului tradusă în română) de principala barieră în calea acestui proiect așa cum va fi lansat lansat el inițial: copiii nu (mai) citesc. De fapt lucrurile sunt ceva mai nuanțate dacă e să ne referim la un studiu Scholastic efectuat anul trecut în SUA. Copiii de 6 – 8 ani, arată studiul, încă citesc cu plăcere în proporție de 70%. Acest procent, însă, scade dramatic pe măsură ce copiii înaintează în vârstă. În intervalul 12 – 17 ani procentul tinerilor care citesc cu placere scade la 46%. În intervalul 6 – 8 ani 46% dintre respondenți spun că citesc de minim cinci ori pe săptămână. Procentul cititorilor frecvenți scade drastic pentru următoarele praguri de vârstă: 32% dintre copiii de 9 – 11 ani și 21% dintre cei cu vârsta cuprinsă între 12 – 14 ani citesc frecvent.

Mai aproape de casă, un studiu INS citat de Scena9 arată ca în 2023 11 milioane de români n-au citit nici măcar o carte în ultimul an. Sigur, studiul nu acoperă plaje de vârstă mai mici de 16 ani, dar e edificator pentru ce mulți dintre noi simțim în stomac: că în era TikTok oamenii nu mai citesc. Pe de altă parte, așa cum și articolul din Scena9 indică, cititul, în zilele noastre, se poate face în multe alte moduri decât din cărți tipărite.

De fapt, ne-am hazarda să spunem că, în foarte multe cazuri în prezent, cărțile nu sunt atât citite, cât consumate. De la evoluția naturală a cărții tipărite înspre ebooks, consumate audio ca audiobooks, sau transpuse în podcasturi, modul în care oamenii asimilează informațiile se modifică (din ce în ce mai) radical. De aici a reieșit și poziționarea proiectului InvestiMentor Kids și a Orașului Portofel. Se citește, dar nu e tocmai o carte. Intervalul de vârstă pe care l-am avut în minte este 5 -15 ani, în speranța creării unei punți între categorii de copii care încă găsesc plăcere în citit și cei pentru care magia lecturii începe să se piardă. Am încercat să îmbinăm plăcutul cu utilul și să facem o poveste atât captivantă, cât și utilă. Dacă am reușit, sperăm să ne spuneți voi la orasulportofel@investimental.ro.

În funcție de succesul proiectului, el va evolua natural și către audio (pentru momentele când cititul e inoportun, de exemplu în mașină) și ebook pentru momentele în care timpul petrecut în fața unui device e deja prea lung.

Fac un pas înapoi către studiul din State care arată că un factor critic în stimularea lecturii în rândul copiilor este prezența cuiva apropiat care să le ofere materialele pe care să le citească. Și aici e cheia succesului Orașului Portofel: voi, părinții sau rudele celor mici. Practic, când am ideat proiectul, targetul și beneficiarii săi au fost clari, dar, poate surprinzător, diferiți. Vorbim cu targetul, adică părinții și le oferim soluții care să îi ajute în educarea beneficiarilor: copiii lor. Sigur, întregul concept, textul și vizualurile sunt realizate cu cei mici în minte, dar fără voi, impactul proiectului va fi minim. Plecăm de la premisa că avem un interes comun: viitoare generații care să înțeleagă timpuriu ce înseamnă economiile, valoarea banilor sau ce presupun investițiile la bursă.

Ceea ce ne conduce la obiective.

Obiective

Așa cum spuneam interesul central și evident e acela de a educa financiar viitoarele generații. Acesta este complementat de obiective secundare, pe care le-am atins în rândurile de mai sus, dar pe care, pentru claritate, le trec și aici:

Stimularea pasiunii pentru citit. E un obiectiv înalt, poate “împotriva vremurilor”, dar credem că și doar câteva minute de citit pe zi pot fi scânteia de la care se aprinde pasiunea pentru lectură. Cu ajutorul vostru, îndemnându-i pe cei mici să aloce timp pentru citirea unei părți dintr-un capitol sau citindu-le seara, cum ni se citea multora dintre noi, sperăm că există o șansă ca acest obiectiv, improbabil, dar nu imposibil, să poată fi atins.

Susținerea petrecerii timpului împreună în familie. Poate suna condescendent, dar nu asta e intenția. Dacă veți avea curiozitatea să vă aplecați asupra Orașului Portofel, veți observa că probele (câte două pe capitol, deci 20 în total) sunt ceva mai dificile și ca abordare și în materie de concepte. De ce? Pentru că majoritatea sunt menite să fie făcute de copii împreună cu părinții. Probele pot fi de o zi, o oră sau se pot întinde pe parcursul a mai multor zile. Aproape mereu implică însă suportul sau “complicitatea” părinților. Mai toate conțin și o discuție părinți – copii.

Întorcându-mă tot la copilăria mea (și a multora dintre noi care au fost norocoși) “făcutul temelor împreună cu părinții” poate include și cateva minute de Orașul Portofel ca recompensă la final, fie că citiți împreună sau faceți o probă. Evident, finalmente, decizia de cum folosiți Orașul Portofel e la voi. Tot “englezul” are zicala cu importanța învățării cuiva să pescuiască mai degrabă decât doar să-i dai peștele. Noi vă dăm și peștele și undița și suportul nostru. Mai departe e la voi. Sigur, în mod ideal visăm ca cei mici să se îndrepte de unii singuri către Orașul Portofel și probele sale, dar cuvântul “visăm“ nu e întâmplător și așteptările sunt temperate.

Concluzie

Dacă ai citit (și nu în diagonală) până aici, poate că cititul nu e mort. Orașul Portofel e un proiect de suflet pentru noi. Banii și timpul investiți nu promit un return pe termen scurt. Poate nici pe cel mediu sau lung. Exprimă însă, încă o dată, garanția că valorile cu care am pornit la drum, în care credem și după care ne ghidăm nu sunt doar marketing.

“Dar brokerajul e despre bani”. Aș zice că brokerajul e de multe ori (poate de cele mai multe ori) despre viitor. Sigur, mereu vei putea alege brokerul cu cel mai mic comision, indiferent de altceva, dar cât costă viitorul? Un leu, 10, 1000? Poate e mai mult decât doar despre bani.

Articole recomandate
Nu rata noutățile

Abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal, Bursa pe Bune. În plus, clienții au acces la rapoartele zilnice Zori de Bursă și rapoartele Flash Rezultate Financiare.

Esti gata sa investesti? - Investimental.ro
Ești gata să investești?

Începe de azi, e simplu.

Poți începe să tranzacționezi în 15 min. Cu deschidere de cont și alimentare incluse.